De Belastingdienst heeft de brieven onderzocht die maandenlang begraven hebben gelegen in een bos bij Laren. Belastingdienstmedewerkers in Heerlen hebben de enveloppen geopend om aan de hand van de beschikbare gegevens de geadresseerden vast te stellen. Het doel is om te voorkomen dat deze mensen betalingsachterstanden of schulden oplopen omdat zij belangrijke post hebben gemist.

De gegevens zijn verstuurd naar het kantoor in Apeldoorn. De Belastingdienst kijkt nu per geadresseerde wat er moet gebeuren. “Als uit onze systemen bijvoorbeeld duidelijk wordt dat mensen niet op tijd hebben betaald, omdat zij deze post niet hebben ontvangen, dan kunnen zij misschien uitstel van betaling krijgen. Of een bezwaartermijn kan worden verlengd. Daarover krijgen zij dan bericht van de Belastingdienst”, vertelt teamleider Anne Super-Bouman.

Niet alle retourpost wordt in Heerlen afgehandeld zoals de opgegraven brieven uit Laren. “Deze retourzending krijgt speciale aandacht. Want anders dan bij veel retourpost weten we bij deze zending dat deze mensen er niets aan kunnen doen dat zij hun brief niet hebben gekregen. De Belastingdienst wil voorkomen dat zij gedupeerd worden, terwijl zij niet zijn geïnformeerd.”

Berichtenbox MijnOverheid.nl
De groep mensen die mogelijk brieven heeft gemist, is volgens Super-Bouman klein. “Het gaat om een heel specifiek postcodegebied in Laren. Mensen die toch denken dat zij belangrijke post hebben gemist, kunnen de Berichtenbox op MijnOverheid.nl raadplegen. Als zij dat niet kunnen, kunnen zij daarvoor iemand machtigen.”

Bron: over-ons.belastingdienst.nl