Niet alleen de markt verandert, ook de klanten kopen op een andere manier in dan vroeger. Het internet maakt alles transparanter, waardoor klanten vooraf vaak al onderzoek doen. Hoe zorgt u dat u opvalt?

Om je veranderende markt tegemoet te komen, moet je eerst je salesstrategie bepalen. Bepaal wat je doel is met je verkoop en hoe je dat doel wilt bereiken. Welke methoden ga je gebruiken om je doel te bereiken en welke resources heb je daarvoor nodig? Door je salesstrategie op papier te zetten, krijg je inzicht in wat je moet doen om je doelen te bereiken.

Analyseer de markt waarin het bedrijf zich bevindt. Kijk naar veranderingen op het gebied van trends, concurrentie, technologie en klantbehoeften. Wat is er nieuw? Probeer daar op in te spelen.

Daarna is het belangrijk om aanpassingen te maken. Zorg er bijvoorbeeld voor om de website beter in te richten of beter vindbaar te maken. Klanten doen voor een aankoop al kennis online op. Verder is het belangrijk om ook op social media actief te zijn, dit is tegenwoordig voor veel bedrijven een effectief middel om klanten te bereiken.

Technologie is een krachtig hulpmiddel om je salesstrategie te verbeteren. Maak gebruik van technologie om je salesproces te versnellen en te automatiseren. Ook data is van enorm belang. Gebruik bijvoorbeeld omzetdata, klantgegevens en marktonderzoek om je strategie te verbeteren. Data kan je ook helpen bij het identificeren van kansen waar je op kunt inspelen.

Verkopen is de klanten helpen inkopen. Ken de klantreis. Uw organisatie moet weten hoe uw klanten inkopen en willen inkopen. En welke informatie zij willen in verschillende fases van het inkoopproces. In die fases laten klanten ook bepaald gedrag zien en wellicht hebben zij behoefte aan contact. Hoe gedraagt een klant zich en welke contactmomenten zijn er nodig? Maak dat inzichtelijk. Bij voorkeur met de klant.

Naast alle processen en verbeteringen is het natuurlijk van belang om de bedrijfscultuur/mindset te onderscheiden van concurrenten. De combinatie van structuur en cultuur geeft uw organisatie een onderscheidend DNA. Dit DNA trekt klanten aan. Naast een stijging in de omzet zal dit ook positieve reviews geven die zeker gelezen zullen worden door potentiƫle klanten!