Krijgt u te maken met een scheiding? Deze ingrijpende gebeurtenis heeft ook gevolgen voor uw belastingzaken en toeslagen. Bijvoorbeeld als sprake is van een eigen woning, of als u toeslagen ontvangt. Om fouten in de aangifte over het scheidingsjaar te voorkomen, kunt u mogelijk afspraken maken over de fiscale afwikkeling van een scheiding.
 
Het maken van financiële afspraken tijdens de scheiding is niet verplicht, maar wel te adviseren. Met het maken én vastleggen van financiële afspraken zijn geldzaken goed geregeld. De afspraken kunnen bijvoorbeeld vastgelegd worden in een echtscheidingsconvenant.
 
Belastingen en toeslagen
Belangrijk bij het maken van afspraken is om stil te staan bij de gevolgen voor belastingen en toeslagen. Als u bijvoorbeeld voor de helft eigenaar bent van een eigen woning en u betaalt ook de hypotheekrente voor uw ex-partner, kan deze rente aftrekbaar zijn als alimentatie wanneer sprake is van een onderhoudsverplichting. Dit kunt u vastleggen in een lijst met afspraken waarin u ook afspraken over partneralimentatie en verdeling oudedagsvoorzieningen, zoals pensioen en kinderalimentatie, kunt opnemen.
 
Geef wijzigingen direct door
Het is belangrijk dat uw nieuwe financiële situatie zo snel mogelijk doorgeeft in ‘Mijn Belastingdienst’ en ‘Mijn toeslagen’. De hoogte hiervan kan namelijk veranderen door een wijziging in zijn inkomen, het betalen of ontvangen van partneralimentatie en het aanpassen van het aantal kinderopvanguren. Zo komt u achteraf niet voor verrassingen te staan. Ook is het raadzaam dat u nagaat of u (nog) recht heeft op toeslagen.
 
Meer informatie en checklist
Op de internetsite van de Belastingdienst leest u meer over wat scheiden betekent voor belastingen en toeslagen in Scheiden of uit elkaar gaan. Daar kunt u een persoonlijke checklist maken waarmee u op een rij kunt zetten welke belastingen en toeslagen u moet regelen. Aandachtspunten voor afspraken bij een scheiding vindt u in het artikel Wij gaan scheiden-waar moeten we op letten bij financiële afspraken?